۱۳۸۷ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

حریق

آماده‌باش كامل ماموران آتش‌نشاني در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره(



مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران از آماده‌باش كامل ماموران آتش‌نشاني از 12 الي 16 خرداد به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) و ديگر سوگواري‌هاي اين ايام خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني تهران، به نقل از خبرگزاري فارس، محمدرضا حاجي‌بيگي در خصوص برگزاري ايمني مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم به دليل چند روز تعطيلي ميزان زائران بيشتر از سالهاي قبل باشد.
مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در ادامه گفت: مسيرهاي منتهي به حرم امام(ره) را پوشش ايمني كامل داده‌ايم.
وي اظهار داشت: اكيپ‌هايي در اين ايام در حرم مطهر حضرت امام(ره) و محوطه اطراف آن مستقر مي‌شوند.
حاجي‌بيگي با اشاره به اينكه سال گذشته خودروهاي آتش‌نشاني در داخل جمعيت قرار مي‌گرفتند و امكان خدمات دهي از آنها سلب مي‌شد، گفت: امسال كانكس‌هايي را در نظر گرفته‌ايم و اين كانكس‌ها توسط بالن‌ قابل مشاهده هستند.
به گفته مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، در داخل اين كانكس‌ها وسايل اطفاي حريق وجود دارد.
حاجي‌بيگي از ايجاد حلقه‌هاي ايمني در حرم امام(ره) خبر داد و گفت: حضور پرسنل آتش‌نشاني كاملا ملموس و جدي است.
وي با اشاره به اينكه امسال تجهيزات به روزي را براي آتش‌نشاني خريداري كرده‌ايم، گفت: كوله پشتي‌هايي كه مجهز به سيستم اطفاي حريق است خريداري كرده‌ايم كه آتش‌نشان با انداختن اين كوله‌ها بر روي پشت خود در معابر و جاده‌هاي شلوغ حضور مي‌يابند و در مواقع حريق به كمك حادثه ديدگان مي‌شتابند.
به گفته مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، سيستم اطفاي حريق هر كوله پشتي همانند يك خودروي آتش‌نشاني عمل مي‌كند.

نشست ناگهاني زمين در جاده مخصوص كرج

پديدار شدن ناگهاني گودالي در مسير شرق به غرب جاده مخصوص كرج، تردد خودروهاي عبوري از اين معبر شهري را دچار مشكل كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني تهران، اين حادثه در ساعت 16 و 42 دقيقه ديروز به سامانه 125 اطلاع داده شد و ستاد فرماندهي هم بلافاصله ماموران امدادي ايستگاه 407 را راهي محل ايجاد اين گودال كرد.
به گفته يكي از آتش نشانان اعزامي به محل حادثه، اين گودال به قطر 2 متر و عمق بيش از يك متر به علت نشست آسفالت در ابتداي جاده مخصوص كرج و در مقابل شهرك شهيد فكوري ايجاد شد و ماموران امدادي هم بلافاصله با رسيدن به محل، در اولين اقدام، با استفاده از علائم هشدار دهنده، رانندگان خودروهاي عبوري را متوجه اين گودال كردند. سپس ماموران شهرداري منطقه پنج را در جريان قرار دادند تا اقدامات لازم را براي اصلاح معبر انجام دهند.
اين گودال حدود يك ساعت بعد با تلاش ماموران شهرداري ترميم و دوباره براي تردد خودروها آماده شد. آتش‌نشانان هم بعد از اطمينان از ايمن بودن محل تردد خودروها به ايستگاه بازگشتند.م4



مار نيم متري مهمان يك منزل مسكوني شد

ماري كه وارد اتاق پذيرايي يك منزل مسكوني شده بود ساكنان خانه را وحشت زده كرد و آتش‌نشانان را به محله يوسف آباد كشاند.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني تهران، در ساعت 18 و 52 دقيقه زنگ سامانه 125 آتش‌نشاني به صدا در آمد و شهروندي از مشاهده يك مار نيم متري در خانه‌اش خبر داد. بلافاصله اين خبر به آتش‌نشانان ايستگاه 320 اطلاع داده شد تا خودشان را به منزل اين شهروند برسانند.
مهدي حقي، فرمانده ماموران اعزامي به محل اعلام شده، گفت: اين مار به شكل نامعلومي وارد يكي از واحدهاي طبقه دوم ساختماني در محله يوسف آباد شده و با حضور در اتاق پذيرايي، موجب وحشت و اضطراب ساكنان خانه شده بود.
وي افزود: بلافاصله با استفاده از گاز كربنيك اين مار را بي حس كرديم. بعد از آن با استفاده از تجهيزات لازم اين خزنده مزاحم را به دام انداختيم.
گفتني است اين مارها پس به دام افتادن،‌ تحويل مراكز متولي نگهداري از اين نوع خزندگان و همچنين پارك‌ها مي‌شوند.م3


آتش‌نشانان در كمتر از 4دقيقه در محل حريق دانشگاه شهيد بهشتي حاضر شدند

سالن جلسات و كنفرانس رياست دانشكده علوم بهزيستي دانشگاه شهيد بهشتي در اولين دقايق بعد از ظهر امروز آتش گرفت و آتش‌نشانان پنج ايستگاه آتش‌نشاني را به ولنجك، بلوار دانشجو كشاند.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني تهران، رضا سلمي، افسر آماده منطقه 3 سازمان آتش‌نشاني تهران با بيان اين خبر گفت : اين سالن به وسعت 160 متر مربع به علت نامعلومي دچار آتش‌سوزي شد كه اولين نيرو آتش نشاني براي مهار اين حريق، 4 دقيقه بعد از اطلاع آن به محل حادثه رسيدند.
وي با تاكيد به اين موضوع كه نيروهاي امدادي در زمان استاندارد و به موقع، بعد از اعلام حريق به سامانه 125 در محل آتش‌سوزي حاضر شدند، در خصوص زمان دقيق رسيدن آتش‌نشانان به محل حادثه گفت: در ساعت 13 و 45 دقيقه وقوع اين حادثه به ستاد فرماندهي آتش‌نشاني اطلاع داده شد و بلافاصله ماموران ايستگاه 318 به عنوان اولين ايستگاه اعزامي در ساعت 13 و 49 دقيقه به دانشگاه شهيد بهشتي رسيدند.
وي با اشاره به وسعت زياد آتش و نياز به نيروهاي كمكي، افزود: بلافاصله از ايستگاه‌هاي 372، 303، 402 و گروه امداد و نجات 374 درخواست اعزام نيروي كمكي كرديم كه اين نيروها همراه يك خودرو نردبان دار آتش‌نشاني و يك دستگاه خودرو حامل دستگاه هاي تنفسي به سرعت عازم محل حريق شدند و عمليات اطفاي آتش را آغاز كردند.
سلمي بدنه چوبي اين سالن و موكت بودن كف آن را عامل گسترش آتش‌سوزي عنوان كرد و گفت: كاركنان اين دانشگاه به دليل بسته بودن درهاي سالن جلسات و كنفرانس، بسيار دير متوجه اين آتش‌سوزي شدند و تقريبا زماني اين حادثه را به ستاد فرماندهي آتش‌نشاني اعلام كردند كه اين سالن به طور كامل سوخته و حدود 2 يا 3 ساعت از زمان شروع حريق به شكل كند سوزي گذشته بود.
همچنين اصغر يعقوبي، معاون عمليات منطقه 3 سازمان آتش‌نشاني درباره جزئيات اطفاي اين حريق گسترده گفت: به محض رسيدن نيروها به محل حادثه، آنها را به چند گروه تقسيم كرديم و از 3 جهت شمال، جنوب و غرب به كانون حريق در طبقه سوم ساختمان مديريت دانشكده علوم بهزيستي نزديك شديم. سپس با شش رشته لوله آبدهي، جلو انتشار حريق را در داخل همان طبقه گرفتيم و به اطفاي كامل آن پرداختيم.
وي با تاكيد بر اين نكته كه عمليات سريع و به موقع آتش‌نشانان از گسترش آتش به طبقات ديگر جلوگيري كرد، افزود: در ساعت 14 و 5 دقيقه توانستيم جلو سرايت آتش به اتاق‌هاي ديگر اين طبقه را بگيريم و بالاخره در ساعت 14 و 30 دقيقه هم موفق به مهار كامل آتش شديم.
معاون عمليات منطقه 3 در مورد ميزان خسارات وارده گفت: هنوز ميزان دقيق خسارات اين آتش‌سوزي مشخص نيست، ولي بررسي اوليه نشان مي دهد كه در جريان آتش سازي در اين سالن، صندلي و ميزهاي كنفرانس، 3 دستگاه تلويزيون و همچنين ديگر تجهيزات سمعي و بصري اين سالن از بين رفته است.
يعقوبي در خصوص علت وقوع اين آتش‌سوزي اظهارداشت: هم اكنون كارشناسان آتش‌نشاني در محل حادثه مشغول بررسي علت آتش‌سوزي هستند كه به زودي اعلام خواهد شد.م3


پزشكان بيمارستان از آتش‌نشانان كمك خواستند

آتش‌نشانان با تلاش زياد يك مهره 7 سانتي متري را از دست كارگر تراشكار بيرون آوردند.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني تهران، شب گذشته هنگامي كه پزشكان بيمارستان سينا با مصدوم اورژانسي كه انگشت دستش در مهره‌اي گير كرده بود روبرو شدند، بلافاصله با سامانه 125 تماس گرفتند و از آتش‌نشانان كمك خواستند. ستاد فرماندهي آتش‌نشاني هم در ساعت 21 و 44 دقيقه آتش‌نشانان گروه امداد و نجات 171 را به بيمارستان سينا اعزام كرد.
صفر علي آبادي،‌ فرمانده گروه امداد و نجات 171 درباره جزئيات اين حادثه گفت: وقتي به بيمارستان رسيديم، متوجه شديم كه انگشت سبابه كارگر تراشكاري به دليل بي‌احتياطي در حفره مهره‌اي به طول 7 سانتي متر و ضخامت 5/1 سانتي متر گير كرده و آسيبي جدي به انگشت كارگر وارد شده است.
وي با اشاره به عمليات امدادگران آتش‌نشاني در بيمارستان اظهار كرد: ما در ابتدا با پزشكان هماهنگي لازم را براي انجام عمليات ايمني انجام داديم تا مشكلي براي فرد مصدوم پيش نيايد. سپس در حضور متخصص بيهوشي و دكتر ارتوپد، عمليات برش مهره را با رعايت دقت و احتياط كامل آغاز كرديم.
اين فرمانده آتش‌نشاني افزود: براي بريدن اين مهره فلزي كه ضخامت زيادي داشت،‌ آتش‌نشانان از تجهيزات ويژه‌اي استفاده كردند و با 3 ساعت تلاش بي وقفه توانستند انگشت كارگر را بيرون بياورند. گفتني است بعد از عمليات آتش‌نشانان‌، مصد وم براي انجام عمليات جراحي و اقدامات درماني به پزشكان بيمارستان سينا تحويل داده شد.م